• 1402/11/30 - 02:00
  • - تعداد بازدید : 15
  • - تعداد بازدیدکننده : 14

کارگاه توانمندسازی ائمه جماعات دانشگاه‌های استان قم برگزار شد

​کارگاه توانمندسازی ائمه جماعات دانشگاه‌های استان قم در موضوع تکنیک‌های ارتباط مؤثر و انتخابات در دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم کارگاه توانمندسازی ائمه جماعات دانشگاه‌های استان قم در موضوع تکنیک‌های ارتباط مؤثر و انتخابات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی هادی مدرس حوزه و روانشناس و جمعی از ائمه جماعات دانشگاه‌های استان قم ظهر دوشنبه ٣٠ بهمن‌ماه در سالن اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

 

در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی هادی عنوان کرد: مهارت‌های ارتباطی در جوامع پنج عنوان دارد که یکی از آن‌ها ارتباط مؤثر است یعنی پیام ارسال شده عیناً دریافت شود و در نتیجه باید فعالیت‌ها و کارهایی را انجام دهیم تا این ارتباط مؤثر در جوامع برقرار شود.

 

وی ادامه داد: ازجمله این فعالیت‌ها توجه به تفاوت‌ها است که در چهار مورد دسته‌بندی می‌شود تفاوت در فرهنگ در این نوع تفاوت باید توجه داشته باشیم که در مواجهه اول با هر فرهنگی اجازه ارزش‌گذاری در امر فرهنگ را نداریم، مسأله تفاوت جنسیتی نیز چنین است و سال‌ها تلاش کردند تا در میان زنان و مردان تفاوتی قائل نباشند اما هفتاد درصد آزمایش‌هایی که انجام دادند نشان می‌دهد که تفاوت‌های غیر قابل جبرانی که در بین مرد و زن وجود دارد به‌همین دلیل تا حد زیادی این ر بحث فمینیست شکست خورد.

دکتر هادی گفت: باتوجه به تفاوت سنی آدم‌ها در سنین مختلف رفتارهای متفاوتی دارند به‌عنوان مثال نوجوان‌ها به‌شدت قهرمان مدار هستند اما در طیف جوان مشاهده می‌کنیم که استدلال بسیار مهم‌تر است و حواله دادن به کتاب اشتباه است چراکه کتاب پاسخ‌گوی قشر جوان نخواهد بود و تفاوت در شخصیت نیز درواقع تفاوت‌های فردی افراد را در بر می‌گیرد.

 

دکتر هادی افزود: دو مشکل فرهنگی در نسل جوان وجود دارد نخست بحث تأخیر در رشد است که به‌دلیل حمایت بیش‌ازحد خانواده از جوانان به وجود می‌آید و این امر به‌حدی است که باعث شده تا یک‌پنجم جوانان کشور نه شاغل باشند نه دانشجو و نه در حال مهارت آموزی، مشکل دوم بدبینی تامین یافته است بدین معنا که جوانان باور ندارند که در ایران نیز می‌توان کارهای مفید و مهمی انجام داد.

 

وی در خصوص رسانه و تبلیغات حوزه در پایان اشاره کرد: در فرمایشات رهبری رسانه بسیار مورد تاکید است اما علی‌رغم این که یکی از مهم‌ترین تخصص‌ها و هنر حوزه‌های علمیه تبلیغ است از این فرصت رسانه به خوبی استفاده نکرده و دارایی‌های خود را به طور کامل انتقال نمی‌دهند.

در ادامه کارگاه پس از پرسش و پاسخ حاضرین در جلسه پیرامون موضوعات مطرح شده حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا نوروزی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه قم با توجه به آمارهای ارائه شده از نظر سنجی‌های دانشجویی بیان کرد: در طی چند سال مختلف ارزیابی از دانشجویان انجام می‌شود که یکی از موارد آن میزان توجه به نماز است، آخرین آمار در خصوص این موضوع مربوط به سال ٩٨ است که چند نکته مهم در این راستا وجود دارد یکی این‌که میزان اعتقاد به نماز حدوداً جزو بالاترین‌ها است اما وقتی این میزان به التزام می‌رسد کم‌تر می‌شود نکته دوم افرادی هستند که اعتقاد به نماز دارد اما نمی‌خوانند و این دسته مجموعه آماری بیشتری دارند درنتیجه این امر تلاش ما را می‌طلبد و درواقع باید کاری کنیم که معتقدین به این فریضه آن را ادا کنند.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر در خصوص آسیب‌های اجتماعی است که در این زمینه پالایشی بین افراد نمازخوان و سایر افراد که فقط به نماز اعتقاد دارند انجام شد و بررسی امور گوناگون آسیب‌های اجتماعی در سال‌های مختلف میان این دو قشر نشان می‌دهد که هرگونه آسیب‌ در بین افراد نمازگذار به‌مراتب کم‌تر از باقی‌مانده افراد است در نتیجه این مسئله یک الگویی را برای نجات جامعه ملتزم می‌کند تا از آسیب‌های اجتماعی دور بماند.

 

دکتر نوروزی گفت: اما در این بین نکته خطرناکی وجود دارد مبنی بر این که شیب آماری نمازخواندن در طی سال‌های مختلف شیب منفی بوده که این امر باید تا حد امکان مورد بررسی قرار گیرد تا به سمت ثبات در آمارها حرکت کند.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان در خصوص انتخابات و مشارکت مردم تصریح کرد: در بحث آمار مشارکت در انتخابات علاوه‌بر آمار مشارکت‌کنندگان و آمار کسانی که مشارکت نمی‌کنند نوع دیگری از آمار وجود دارد تحت عنوان افراد مردد که میزان افراد در این طیف تعداد قابل توجهی است اما باید تلاش لازم صورت گیرد تا این طیف مردد به سمت آمار مشارکت‌کنندگان در انتخابات حرکت کنند.

  • گروه خبری : فرهنگی,اخبار
  • کد خبر : 631
کلمات کلیدی